Čtvrtek 21.11.2024

Čtvrtek 21.11.2024

Čtvrtek 21.11.2024

reklama

„16-NEJ“ Romana Klemma sezony 2023

Asi nejdůležitějším momentem ročníku 2023 byla skutečnost, že se i FIA přizpůsobila „normalizaci“  a po třech letech humánního a morálního temna zanevřela na  „Koronové represálie“. Ti, co si chtěli vydělat si prostě už nahrabali dost a jejich patolízalové se do sytosti „nalízali“: Chřipka se zase stala chřipkou, o udělení akreditací zase rozhodovaly napsané články se zveřejněnými fotografiemi – a ne očkovací průkaz. Ne, že by na mém vztahu k určitým orgánům nezanechala zmíněná fáze „stripteasu charakterů“ jisté stopy, na závody ale nejezdím kvůli funkcionářům…

Jednalo se o „lichý“ rok a proto si mnoho z mým milovaných historických podniků dalo přestávku. Zážitků ale bylo i tak dost. Tohle jsou – seřazeny chronologicky – mé „nej-dojmy“ uplynulých 12 měsíců…

Konec relativně teplého února se postaral o pozvánku k setkání „Přátel Walter Wolf Racingu“ v rakouském Ötztalu. Přijeli i Emerson Fittipaldi, Walter Wolf, Hans-Joachim Stuck, fotograf Rainer Schlegemilch a fotbalový internacionál Manfred Linzmaier. Celý den nerušeného povídáni v muzeu „Route 66“ a pak v Innsbrucké restauraci „Maggazino“ byly povedeným startem do ročníku.

Květnový Jim-Clark-Revival v Hockenheimu měl připraveno první setkání s mým dlouholetým britským šéfredaktorem Peterem Bakerem (retro-speed). O nedělní poledne tohoto našlapaného podniku (F1, F2, F-Junior, DRM a další) mě k tomu překvapil Jochen Mass: v kantýně si přisedl ke mně a bylo nač se vyptávat…

O týden později jsem měl poprvé „pro sebe“ bývalého závodníka a majitele týmů F1 a WEC, Waltera Bruna. Po konci Mnichovské besedy hrstka „slušných lidí“ spíše ze zdvořilosti poslouchala a aplaudovala nekonečným přídavkům  tohoto náruživého muzikanta ze Švýcar. Když mu pak konečně došel dech, tak měl hodně času. Překvapilo mě to – škoda, že jsem nebyl (ještě) lépe připraven. 

Letní Velká cena Rakouska znamenala po 3 letech (od Spa 2019) můj návrat mezi žurnalisty podniku Grand Prix. FIA mne tam přivítala malým „školením s napomenutím“… Víkend mi znovu předvedl, jak konstatně mizí mé nadšení pro moderní F1. Dění kolem F2 a F3 mi připadá zajímavější… 

A-propos Formule 2: Poslední sezona Charouz Racing Systemu na mezinárodním parketu měla ze sportovního hlediska až trapné zbarvení. Co se lakování vozů F2 týče trefili pod Žebrákem ovšem do černého. Z mého pohledu nejlepší pomalování sezony!

Červencový Norisring jsem opouštěl s pocitem rozhořčenosti. I když byla jejich akce dlouho před podnikem ohlášena a území bývalého Reichpartetagsgelände zaplnily stovky policistů, kteří jim v tom měli zabránit, podařilo se zeleným chaotům narušit nedělní start DTM. Abraka-dabra: Vlezli na trať v místech, kde policie nebyla… Vše zavánělo vzájemnou úmluvou a státní propaganda pak celý den o této akci mluvila – kdo vyhrál závod ani nezajímalo. Na druhé straně jsem se tam poprvé setkal s dlouholetým přítelem Pavlem Jelínkem – snad tam k nám za rok přibydou i Standa Hylán se synem Michalem…  

Vrcholem návštěvy Hungarorigu byl koncem července rozhovor s Romanem Staňkem u kterého byla i jeho maminka. Snad až do Budapešti bylo cítit, jak je na svého kluka hrdá!

Přítel Christian Sander mě již dlouho zval na historický závod do vrchu v Bad Mühllackenu u Linze, který pořádá se svými nadšenými kamarády. Začátkem srpna jsem tam poprvé vyrazil – a nemohl jsem věřit vlastním očím. Tak přátelský, uvolněný a přesto hodnotný podnik se jen tak nevidí. Opravdový motorSPORT nadšenců tedy pořád ještě přežívá! Mimo to jsem trochu vymazal důležitou „historickou mezeru vědomostí“.

Minardi Days v Imole „jednou jinak“: v ohromném vedru pozdního léta byli v paddocku Giovanna Amati, Riccardo Patrese, Thierry Boutsen, Miguel Angel Guerra, Bruno Giacomelli, Siegfried Stohr, Gianni Morbidelli, Beppe Gabbiani, Piercarlo Minardi, Giorgio Francia, Arturo Merzario a další – prostě sobota snů. Večer jsme seděli a vyrovnávali celodenní dehydraci v kruhu kumpánů jezdce Wolfu-F1 Rudiho Rammla. Nealkoholik Klemm a malé flaštičky Gösseru se ale nesnesly. Fotka na rozloučenou dopadla jak vidno.  V neděli ráno jsem sotva vstal, den jsem strávil ležíc v autě a ještě večer jsem nevěděl, jak se v tomhle stavu mám dostat domů..?

Když ještě bylo vše v pořádku, tak jsem směl absolvovat „sit-in-test“ v jedinečném Ferrari 212E Montagna. Lidi kolem zase jednou marně čekali, než jezdec auto nahodí a vyjede – než v ponožkách vystoupil…

Zářijová dovolená na jihu Francie sice neměla mít s motorsportem co dělat, neobešla se ale bez návštěvy Monaka. A pod heslem „ať to stojí, co to stojí – při dnešní inflaci je to stejně jedno“ se poprvé obědvalo v Tip-Top Baru na rovince vedoucí k Mirabeau. V legendárním lokálu dříve slavili Graham Hill, James Hunt,  Mike Hailwood a ostatní velikáni F1…

Na tenhle motiv jsem se zvláště a dlouho těšil: Emerson Fittipaldi se synem „Little Emmem“ před závodem F-Regional ve Spielbergu.

Říjnovým 1. vydáním začala má spolupráce s časopisem „Racing Journal“ redaktora Aleše Sirného. Snad se tento projekt pana Křenka „chytne“. V příštím čísle zavzpomínám na mou první návštěvu Grand Prix: letos tomu bylo 40 let, co mě vyfotil kamarád v paddocku Zeltwegu u transportéru Lotusu…

S účastníkem GP Rakouska roku 1975 Jo Vonlanthenem jsme se domluvili, že bychom mohli napsat jeho biografii. Koncem října mě pozval do Švýcarska. Dva dny jsem z něj buď ždímal vzpomínky, nebo mě provázel po svém muzeu v hotelu Meilenstein. Ráj na zemi… Večer v restauraci jsem oslovil obsluhu a – vyklubala se z ní dcera legendárního závodníka Otakara Krámského! Fotku udělala ona. Neuvěřitelné náhody… 

V DTM a před tím v F3 si běhelm uplynulých 4 let neudělala po sportovní stránce nejlepší reklamu. Mou někdy již kolísající důvěru v její talent ovšem letos postavila opět na nohy: „Můj objev z F4“ Sophia Flörschová zajela v dešti Spa jako bohyně rychlosti Charouzovi pro jediné body a ještě lépe si vedla v listopadovém Macau.

V prosinci mi otevřel svou „Pralinenschachtel“ Salzburgský sběratel a závodník KR Egon Hofer. Ukázal mi a povídal o svých skvostech jako Maserati 250F „Carenata“, Ferrari 250GT SWB, Cooper Maserati a další… O účastníkovi Targy Florio 1967 by se také dala napsat – hodně tlustá – kniha…

Text a foto: Roman Klemm

Sdílejte:

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

Sdílejte:

reklama
reklama
z rubriky

Související příspěvky

ADAC-Prototype-Cup na Norisringu: Pommer a Hauser s dobrým výtěžkem

Čtvrtý podnik německého národního šampionátu LMP3 opouštěli Němec Pommera Luxamburčan Hauser zvláště spokojeni: jedno zlato a jeden bronz znamenali zvýšení celkového náskoku. Hvězda šampionátu, Gábina Jílková se pro kolizi termínů závodů na pověstném Norisringu nemohla zůřastnit. Vypsat minulý rok národní

IndyCary v Torontu: Lundgaard triumfuje k radosti Bobbyho Rahala

V jihokanadské 3milionové metropoli Toronto absolvoval šampionát IndyCar nedaleko hranic ke státu New York svůj jediný závod mimo USA. Na pouze 1,786 mil dlouhý městský okruh, který značil přesně polovinu sezony, přicestoval Španěl Alex Palou z týmu Chipa Ganassiho s

reklama