Pondělí 25.11.2024

Pondělí 25.11.2024

Pondělí 25.11.2024

reklama

První Číňan v F1: Za 10 milionů eur mohl Zhou letět i na Měsíc

Ještě před dobrými dvaceti lety to měli čínští závodníci do kokpitu formule 1 asi tak daleko, jako baba Jaga ke korunce královny krásy. Během poslední dekády se ovšem začalo ukazovat, že je debut prvního pilota z této ohromné, hospodářsky velmi agresivně operující země, jen otázkou času. A dnes? Je to tady!

Již v letech 2012 a 2013 se v několika volných trénincích za volanty slabých HRT a Caterhamu objevil pay-driver Ma Quingua. A také Nizozemec s čínskými kořeny Ho Pin Tung měl na čas podobné ambice. Od začátku listopadu 2021, je ale jasno: Až vyrazí mistrovství světa do sezony 2022, bude jedním z vyvolených poprvé v dějinách jezdec z Číny – Guanyu Zhou.  

30. května 1999 v Šanghaji narozený Zhou začal závodit v motokárách ještě, než mu bylo 10. Ve třinácti se rozhodl k závažnému kroku opustit svou zemi a kulturu a vyrazit do Evropy.  Než postoupil do formulí, tak v roce 2014 startoval v mistrovství světa motokár jako týmový kolega Landa Norrise a Jehana Daruvaly. Zde mu byl díky štědrým mecenášům vždy zajištěn ten nejlepší marteriál. A nejen to. Zaplatili mu i členství a tím i perfektní přípravu v renomované juniorské Akademii Ferrari.

Jedinou sezonu startoval Guanyu za špičkovou stáj Prema v italské a německé F4 a hned dokázal předvést parádní výkony. Hned o rok později tedy měl dost zkušeností, aby přešel do formule 3, kde jezdil v sezoně 2016 za německou stáj Motopark, pak se na další dvě sezony vrátil znovu k Premě. I zde ukázal čas od času výborné výkony, což jeho sponzorům stačilo k tomu, aby od sezony 2019 sáhli ještě hlouběji do kapes a zaplatili mu start ve formuli 2 u týmu UNI-Virtuosi.

Zhou tehdy sice ztratil podporu Akademie Ferrari, hned po něm ale sáhla podobná organizace automobilky Renault. V britské stáji měl zůstat i další dvě sezony a dařilo se mu pořád lépe. Roku 2020 konečně vyhrál v Soči svůj první závod této třídy a letos drží čtyři závody před koncem  celkově druhou pozici za dominantním Oscarem Piastrim. To stačilo manažerům cirkusu F1, aby dohodli s vedením Alfy Romeo Číňanův, z mnoha komerčních důvodů tak důležitý, postup do mistrovství světa. Je při tom do jisté míry překvapením, že se coby junior Renaultu vrhá do náruče koncernu Fiat.

Takový výsledek svého dlouholetého snažení si nezasloužil jen samotný Zhou, ale jistě i jeho dosavadní sponzoři, které stála jeho sportovní kariéra v monopostech zatím bezmála 10 milionů eur, čímž demonstrovali skutečně nevšední výdrž. Ale až teď teprve začne být kariéra čínského pionýra opravdu drahá…     

Text a foto: Roman Klemm

Sdílejte:

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

Sdílejte:

reklama
reklama
z rubriky

Související příspěvky

„Test“ unikátního Ferrari 212E Montagna z roku 1969

Relativně moderní monopost-F3 Dallara F388, do kterého jsem si sedl u stánku Autoluce, je představitelem malosériové výroby. Ve Varanu jich vyrobili pro sezonu 1988 kolem tří tuctů. Oproti tomu měl pan Kommerzialrat Egon Hofer s sebou v Imole exponát zcela

Test: V Imole jsme usedli do Dallary-Alfa Romeo F388 Formule 3

Před dvěma lety jsem směl „otestovat“ v rámci podniku Minardi Days v Imole dva vozy Formule 3 ze 70. let, připravené firmou Autoluce. Letos tento „sit-in-test“ tradičně pokračoval. Majitel firmy Daniele Ferrua nabídl podivnému testmanovi (vůz zkouší, aniž by se

F-Regional: Vyšla na Red Bull-Ringu hvězda Alessandra Giustiho?

Ve 13. a 14. závodu našlapaného šampionátu FIA Formula Regional se prosadili Brazilec Rafael Camara a Francouz Alessandro Giusti. V celkovém hodnocení má po Rakousku největší naděje na titul chráněnec Toto Wolffa, Andrea Kimi Antonelli. Sobota: Camara a Giusti ujeli

reklama