Neděle 24.11.2024

Neděle 24.11.2024

Neděle 24.11.2024

reklama

ADAC GT4: „Quick Gabi“ Jílková hořela jako kometa i v Zandvoortu

26letá Gabriela Jílková v nizozemském Zandvoortu betonovala svou pozici „vývěsního štítku českého silničního sportu č.1“. V sobotním závodě dovedla svůj Zakspeed-Mercedes GT3 do cíle jako druhá, v neděli skončila za skutečně dobrodružných okolností pátá. Dvojití vítězství slavili Marschalkowski/Nouet v sesterském voze.

Sobota: Výsledek dle přání Zakspeedu

Ke třetímu podniku šampionátu ADAC-GT 4 přicestovalo do Zandvoortu 21 posádek a kvalifikace pro sobotní závod se nejlépe vyvedla Španělovi Marcovi de Fulgenciovi na Mercedesu GT3 týmu Leipert. V setinových odstupech následovali Hofor-BMW Itala Piany a Mercedes GT3 Poláka Marschalowskiho. První kvalifikaci (a tím i startovní stint závodu) dvojice Gabriela Jílková/Robert Haub převzal Američan a „tradičně“ nepřipravil sobě a své „české instruktorce“ nejlepší výchozí pozici: na polemana ztrácel 1,4s, což znamenalo jen 11. startovní místo. Za normálních okolností to znamená přinejlepším dojezd někde mezi 6.-8. místem – „Quick-Gabi“ se letos ovšem nenachází v „normální formě“…

První polovina hodinového závodu se dá stručně shrnout:  Poleman de Fulgencio relativně přesvědčivě držel špičku před Pianou, který s kolegou Schreyem zatím vyhrál všechny závody sezony 2021 a Marschalkowskim. Haub jako obyčejně nedokázal s nejrychlejšími držet krok a pouze zkoušel postoupit mezi top10.

Do pohybu se pořadí dostalo až po povinných výměnách pilotů. Od de Fulgencia převzal Robin Falkenbach, od Piany Michael Schrey a od Marchalowskiho Francouz Theo Nouet, který již v pátečním volném tréninku zářil senzačním časem. Jílková převzala druhý Zakspeed-Mercedes jako 8., relativně daleko za konkurenty a vrhla se na úkol, zajistit alespoň výše zmíněný optimální výsledek.

Nepřekvapilo, že to byl úplně vepředu Nouet, kdo brzy převzal vedení a po 34 kolech s náskokem 19s zvítězil – výborný výkon ještě 19letého Francouze. O skutečnou „krasojízdu dne“ se ovšem zase jednou postarala Jílková! Jako před měsícem v Rakousku hned po vyjetí z boxů začala atakovat a „polykala“ soupeře za soupeřem. Dobrá, na svůj postup kupředu měla jen půlhodinku, jezdila ale o tolik rychleji, než soupeři, že se brzy začala rýsovat reálná možnost dojezdu mezi top5. Popořadě deklasovala Springoba (Audi), O´Deye (Porsche), Rogalskiho (Audi) a dokonce sériového vítěze Schreye (BMW).  Pár kol před cílem již  byla čtvrtá – a její zdravá agresivita (které všechna ostatní děvčata na okruzích jaksi pozbývají) tím ještě zdaleka nebyla ukojena! Způsob, jakým dotáhla a pokořila „hvězdu“ pole, bývalého pilota GT-Masters a IndyCarů, Andrease Wirtha (Aston Martin) byl naprosto přesvědčující. Svůj senzační výkon pak korunovala na posledních metrech závodu, když na cílové rovince dokonce stačila o 11 tisícin sekundy vyrvat druhé místo z rukou naprosto překvapeného a konsternovaného Falkenbacha!

„Quick Gabi“ se prostě sama postarala o toto dvojité vítězství Zakspeedu, přičemž dobrý přítel Haub její sportovní progres spíše brzdí. Je nabíledni, že kdyby měla rychlejšího co-pilota, tak by boj o zlaté poháry v ADAC-GT4 vedl bezvýhradně přes ní. Je to ale právě Haub, kdo Jílkové „projekt GT4“ vůbec umožnil, takže není  nač si stěžovat… Zbývá tedy doufat (což by bylo spravedlivé,  motorsport ale bohužel spravedlivý není), že Gábina co nejrychleji dostane nabídku stáje GT3 – o logickém přijetí do jednoho z opěvovaných „dámských“ programů FIA ani nemluvě… 

Výsledek sobotního závodu ADAC-GT4 v Zandvoortu:

1. Marschalkowski/Nouet, Zakspeed-Mercedes

2. Haub/Jílková, Zakspeed-Mercedes

3. de Fulgencio/Falkenbach, Leipert-Mercedes

4. Reiter/Rogalski, Seyffarth-Audi

5. Doerr/Wirth, Doerr-Aston Martin

6. Tauscher/O ´Dey, KUS-Porsche

Neděle: Jílkovou přibrzdil jen požár

V nedělní kvalifikaci vyzvedl Theo Nouet, že  by mu sedla přezdívka „Mr. Zandvoort“ a s náskokem 0,55s na Allied-Porsche Dána Moellera-Madsena zajistil Zakspeedu pole-position. Gábina Jílková v takovém porovnání  potvrdila, že je přinejmenším „Miss Zandvoort“ a postavila se na třetí startovní místo, což slibovalo z českého pohledu zajímavý závod.  

Výborné nizozemské přestavení české jezdkyně pokračovalo hned při nedělním startu. Týmový kolega Nouet s přehledem proměnil pole-position ve vedení v závodě, zatímco „Quick-Gabi“ pohotově vyřídila Madsena a postarala se o dvojité vedení Zakspeed-Mercedesů.

Již ve druhém kole ale byl závod přerušen: Audi R8 Poláka Rogalskiho začala za jízdy hořet a doutnající vůz musel být po skluzu z dráhy uhašen. Zle ovšem bylo o minutku později i u Zakspeedu. Když Jílková zastavila na své startovní pozici, tak viděla, že i z jejího motoru šlehají plameny! I tento oheň byl rychle uhašen. Peter Zakowski osobně kontroloval co všechno shořelo a poté řídil výměnu zuhelnatělých kondenzátorů. Těsně před re-startem byla oprava hotová, Zakowski dal Gábině „thumbs-up“ a odvážná Češka znovu usedla do svého v pravém slova smyslu „horkého kokpitu“.

Samotný re-start proběhl bez vzrušení, brzy ale bylo očividné, že Jílková již neoplývala plnou silou motoru. Právě ztratila dvě pozice, když v předposlední zatáčce havarovali tři soupeři a takt znovu začal udávat safety-car. Neutralizace trvala velmi dlouho, protože si nizozemští maršálci očividně vzpomněli na svou „tradici neschopnosti“, kterou zde jejich předchůdci za mnohem tragičtějších okolností pravidelně celebrovali v 70. letech…

Závod již trval 34 minuty (za kterých se naostro jelo pouze tři kola!) , když se znovu mohlo jet naostro. Handikapovaná Jílková hned ztratila další místo, technika jejího AMG GT3 se poté ale „chytla“ a dokázala držet tempo vozů před sebou. Robertovi Haubovi předala vůz 17 minut před koncem závodu a Američan se na trať vrátil jako třetí za Marschalkowskim a Pianou. Ovšem jen těsně před Doerrovým Astonem, Fetzerovým Porsche a Sprigobovým Audi.

10 minut před koncem musel Američan britský vůz před Tarzanovou zatáčkou pustit na třetí místo. Škoda – o několik sekund později totiž havaroval Wiskirchen a znovu se neutralizovalo. Finiš závodu měl trvat jen tři kola, za kterých Marchalkowski bravurně ubránil vítězství před Pianou a Haub ztratil další dvě místa. 

Z pohledu 2. startovní pozice nebylo pro Jílkovou 5. místo v cíli na první pohled ničím zvláštním – za okolností hořícího vozu se ovšem znovu jednalo o  další senzační úspěch. A „Quick Gabi“ při tom opět stála ve středu zájmu…       

Výsledek nedělního závodu ADAC-GT4 v Zandvoortu:

1. Marschalkowski/Nouet, Zakspeed-Mercedes

2. Piana/Schrey, Hofor-BMW

3. Doerr/Wirth, Doerr-Aston Martin

4. Springob/Southern T3-Audi

5. Haub/Jílková, Zakspeed-Mercedes

6. Tauscher/O´Dey, KUS-Porsche

Text a foto: Roman Klemm

Sdílejte:

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

Sdílejte:

reklama
reklama
z rubriky

Související příspěvky

66. Rolex 24h: Porsche, Penske a Nasr triumfují v Daytoně

Tradičně první velký mezinárodní okruhový podnik roku 2024, 24hodinovku v Daytoně vyhráli před chabě obsazenými ochozy Felipe Nasr, Josef Newgarden, Dane Cameron a Matt Campbell na Porsche 963. Po 54letech se tak postarali o vítězství pro oragnizaci Rogera Penskeho, jehož

GT Open: Na Red Bull-Ringu vítězily Lamborghini a Ferrari

Ve Spielbergu pořádala španělská International GT Open svůj dobře obsazený šampionát GT3. V obou závodech se prosadili mladí jezdci. Pátý podnik svého atraktivního kalendáře (Portimao, Spa, Hungaroring, Le Castellet, Spielberg, Monza, Barcelona) absolvoval šampionát International GT Open minulý víkend v

DTM na Lausitzruingu – aneb hrátky s kilogramy

Na Lausitzringu mezi Berlínem a Drážďany vstoupil šampionát DTM do druhé poloviny sezony. V sobotu se prosadil jezdec Ferrari, Jack Aitken a v neděli pilot Lamborghini, Mirko Bortolotti. Nedělní závod patřil k nejlepším roku 2023 – výsledky DTM jsou ovšem

Preining proti Rastovi: Něco pro učebnici budoucího závodníka

Pětadvacetiletý Thomas Preining je synem velkého otce: Andi byl velkou motocyklovou hvězdou Rakouska a mimo sportovních úspěchů se vyznačoval především skutečností, že jeho sponzorem byla porno-hvězda českého původu, Dolly Buster. Mladý Preining se ovšem vydal cestou automobilů a po prvních

reklama