Neděle 24.11.2024

Neděle 24.11.2024

Neděle 24.11.2024

reklama

Kvalifikace pro Indy 500: Do „největšího závodu světa“ vyrazí z pole-position Scott Dixon

Dvoudílná kvalifikace rozhodla o tom, kdo příští neděli vyrazí do závodu na 500 mil v Indanapolisu z pole-position – a i tom, kdo mu bude muset jen přihlížet. Publicita prvního startovní místa patří na týden veteránovi Scottovi Dixonovi z Nového Zélandu, zatímco se pro poslední místo na startu těsně kvalifikovala jediná žena, Simona de Silvestrová.

Kdo neusnul při sledování „husího pochodu“, který letos nabídla „napínavá“ Grand Prix Monaka, ten se mohl hned po průjezdu Verstappena cílem vrhnout na kvalifikaci pro „největší závod světa“ v Indianapolisu, kde skutečně dlouho nebylo jasno kdo z koho…

Kvalifikace na velkých 500 mil vlastně začala 4hodinovou session již v sobotu. Ta ovšem jen napevno ustanovila sestavu startovních řad 4-10.  Mezi kvalifikovanými tohoto „středu pole“ lze nalézt známá jména jako Alex Rossi, Takuma Sato, Pietro Fittipaldi, Juan-Pablo Montoya, Sebastien Bourdais, Marco Andretti, Simon Pagenaud a Max Chilton. Prvních devět si ovšem vydobylo právo, jet v rozhodující nedělní kvalifikaci o pole-position, za to muselo nastoupit nejpomalejších pět z 35 účastněných znovu  o 11. a poslední startovní řadu. Dva nešťastníci tedy měli příští neděli jen přihlížet.

Neděle začala rozhodnutím  ohledně samotné kvalifikace. Jako první měl místo na startu „v suchu“ Serge Karam, pak se dokázal (napříč lehkému škobrtnutí o zeď) kvalifikovat i vítěz z roku 2018, Penskeho Will Power, jehož slabý výkon byl vlastní senzací sobotní session.  O poslední 33. startovní místo se v závěrečných minutách „Last Row Session“ muselo rozhodnou mezi jedinou ženou v poli, Švýcarkou Simonou de Silvestrovou a Američany RC Enersonem a Charliem Kimballem. De Silvestrová zajela jen 3. čas a musela vyčkat výkonů soupeřů. Nováčkovi Enersonovi z týmu TopGun ovšem nepomohlo ani retro-lakování ve stylu Johnny Lighting vítěze z roku 1971 Ala Unsera – zůstal nejpomalejším. Jako poslední byl na trati syn bývalého konstruktéra McLarenu-F1, Charlie Kimball – ani on ale ke svému zděšení na čas de Silvestrové nestačil.

„Musím přiznat, že to letos bylo zvláště těžké. Jsem ale super hrdá na to, co jsem zde dokázala a doufám, že jsem i dalším mladým děvčatům pozitivním příkladem,“ shrnula šťastná de Silvetsrová, která hned po rozhodnutí spěchala k ubrečenému Kimballovi, aby ho „postavila na nohy“. Kvalifikace de Silvestrové je zajímavá i proto, že její tým sestává převážně z ženských členů a patří Beth Parettové.

Kdo bylo oněch devět jezdců, kteří se kvalifikovali pro rozhodující „Fast 9 Qualifiers“? Nejrychlejší soboty byl 3násobný poleman Brickyardu Scott Dixon (Ganassi), s ním mladý Colton Herta (Andretti), zkušení Tony Kanaan (Ganassi) s Edem Carpenterem (Carpenter), mladý Nizozemec Rinus Veekay (Carpenter), bývalý brazilský šampion Helio Castroneves (Shank), mladý Španěl Alex Palou (Ganassi), zkušený Američan Ryan Hunter-Reay (Andretti) a bývalý pilot F1 Marcus Ericsson (Ganassi).

Na své pokusy o co nejrychlejší průměr na 4 letmé kola vyrazili jeden po druhém v opačném pořadí a nakonec to byl 40letý Scott Dixon z týmu Chipa Ganassiho, kdo si pole-position průměrem 231,685 mph zajistil. Vedle zkušeného Novozélanďana se do prvního trojstupu postaví mladíci Colton Herta a Rinus Veekay. Syn bývalého jezdce Briana Herty při tom byl jen o 19 tisícin sekundy pomalejší, než Dixon. Z pohledu majitelů stájí byl kvalifikační víkend velkým triumfem pro Chipa Ganassiho, který má čtyři vozy v prvních třech startovních řadách. Michael Andretti může být částečně spokojen, zatímco technici Rogera Penskeho a AJ Foyta zapracovat na zlepšení nastavení svých Dallar pro den závodu. 

Pole-position v Indianapolisu (čímž bychom opět byli u porovnání s Monakem) jistě hraje spíše komerční, než sportovní roli – příležitostí k předjetí bude mít 33 účastníků 30. května více, než dost. V USA žijící otec dvou dětí Dixon nastoupí ve „staré cihelně“ již po devatenácté a rád by zde konečně zopakoval své vítězství z roku 2008. Zvláště, protože se konečně zase pojede před diváky: pořádající IMS otevře 40 procent tribun, což bude odpovídat návštěvě kolem 130.000 lidí.

Postavení na startu Indianapolisu 2021
1. řada: Scott Dixon (Ganassi), 2. Colton Herta (Andretti), Rinus Veekay (Carpenter)
2. řada: Ed Carpenter (Carpenter), Tony Kannan (Ganassi), Alex Palou (Ganassi)
3. řada: Ryan Hunter-Reay (Andretti), Helio Castroneves (Shank), Marcus Ericsson (Ganassi)
4. řada: 10. Alexander Rossi (Andretti), 11. Ed Jones (Coyne), 12. Patricio O´Ward (McLaren)
5. řada: 13. Pietro Fittipaldi (Coyne), 14. Takuma Sato (Rahal), 15. James Hinchcliffe (Andretti)
6. řada: 16. Scott McLaughlin (Penske), 17. Graham Rahal (Rahal), 18. Felix Rosenqvist (McLaren)  
7. řada: 19. Conor Daly (Carpenter), 20. Jack Harvey (Shank), 21. Josef Newgarden (Penske)
8. řada: 22. JR Hildebrand (Foyt), 23. Santino Ferrucci (Rahal), 24. Juan Pablo Montoya (McLaren)
9. řada: 25. Marco Andretti (Herta-Andretti), 26. Simon Pagenaud (Penske), 27. Sebastian Bourdais (Foyt)
10. řada: 28. Stefan Wilson (Andretti), 29. Max Chilton (Carlin), 30. Dalton Kellett (Foyt)
11. řada: 31. Serge Karam (Dreyer Reinbold), 32. Will Power (Penske), 33. Simona de Silvestro (Paretta)
Nekvalifikovali se:  34. Charlie Kimball (Foyt), 35. RC Enerson (Top Gun)

Text a foto: Roman Klemm

Sdílejte:

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

Sdílejte:

reklama
reklama
z rubriky

Související příspěvky

„16-NEJ“ Romana Klemma sezony 2023

Asi nejdůležitějším momentem ročníku 2023 byla skutečnost, že se i FIA přizpůsobila „normalizaci“  a po třech letech humánního a morálního temna zanevřela na  „Koronové represálie“. Ti, co si chtěli vydělat si prostě už nahrabali dost a jejich patolízalové se do

ADAC-Prototype-Cup na Norisringu: Pommer a Hauser s dobrým výtěžkem

Čtvrtý podnik německého národního šampionátu LMP3 opouštěli Němec Pommera Luxamburčan Hauser zvláště spokojeni: jedno zlato a jeden bronz znamenali zvýšení celkového náskoku. Hvězda šampionátu, Gábina Jílková se pro kolizi termínů závodů na pověstném Norisringu nemohla zůřastnit. Vypsat minulý rok národní

reklama