Po úspěšné ouvertuře v Barceloně vyhrála vynikající posádka Orecy-Gibson belgické stáje WRT v sestavě Robert Kubica, Louis Delétraz, Yifei Ye také druhý závod ELMS na Red Bull Ringu. Polák se Švýcarem a Číňanem za sebou nechali za obtížných povětrnostních podmínek dva silné, ruským sponzorem G-Drive nasazené Aurusy-Gibson.
Taktiku „vydělat si v cesťákách a prototypech na kokpit formule“ nevyvinul začátkem 70. let nikdo jiný, než budoucí mistr světa Niki Lauda. Peníze, které si rakouský pay-driver vyjezdil u BMW a Chevronu, obratem vyplácel stáji March (a později BRM), aby ho nechali svézt ve formuli 1 a 2. Mladý Logan Sargeant je mu v tomto ohledu o 50 let později podobný: Když dostal od zámožného Turka Saliha Youluce nabídku k debutu v jeho prototypu, hned s radostí přijal. Američanův kokpit F3 u Charouz Racing Systemu je totiž více, než nejistý (nezúčastnil se ani posledního testu) a tak rád využil příležitosti, vylepšit své finanční konto a sportovní reputaci. Na rakouském Red Bull Ringu si počínal senzačně a postavil jemu neznámou Orecu-Gibson hned na pole-position…
Při startu druhého závodu European Le Mans Series se na Štýrsko ještě smálo slunce (později mělo být jinak), Sargeantovi ale asi do smíchu nebylo. „Bej“ Yoluc totiž rozhodl, že úvod závodu převezme on osobně – a tak nebylo divu, že červený vůz startující z první pozice své výsadní postavení brzy ztratil. Hned na startu ho předjeli (další gentleman-driver) Američan John Falb (G-Drive-Aurus) a dravý mladý Francouz Nicolas Jamin (United Autosports-Oreca).
Někteří jezdci vyrazili do 4hodinovky sprintovým stylem, což mělo brzy následkem dva zle zničené vozy LMP3 stájí Vilorba Corse a Virage – a neutralizaci. Jamin poté neměl problém, posunout se na špičku, zatímco si „papíroví favorité“ zatím počínali zdrženlivě.
Nejpozději od poloviny závodu ovšem bylo jasné, kdo je ve Spielbergu pánem a mezi kterými posádkami se rozhodne o vítězství: To již získal bývalý junior McLarenu Nyck de Vries špičku pro D-Drive Orecu, o kterou se dělil s Romanem Rusinovem a 17letým Argentincem Francem Colapintem. S odstupem půl minuty se na druhé místo posunuli vítězi prvního podniku ELMS, Robert Kubica, Yifei Ye a Louis Deletraz. Zvláště Polákův pořád ještě ohromný talent jejich WRT-Orecu dostal vydatně kupředu, poté co převzal od Číňana.
A právě „zkušené a klidné ruky“ bylo na začátku druhé části podniku zapotřebí: dostavil se totiž předpovídaný déšť. Nejdříve lehce a po 10 minutách v podobě průtrže mračen. Především záchytná zóna v šikaně „pod Býkem“ se hned proměnila v parkoviště a na trať musel znovu Safety Car.
Jistě rozhodovala i taktika a trocha štěstí – vitální otázkou totiž bylo, kdy nazout pneumatiky do deště a kdy intermediates? V belgickém týmu WRT pod vedením Vincenta Vosse si v každém ohledu počínali jako šampioni. Výborný Kubica držel dále vedení a vůz předal necelou hodinu před koncem Louisovi Delétrazovi (ano, další pilot s Charouzovskými kořeny). Švýcar ho poté bez chyby dovedl ke druhému vítěsztví ve druhém závodě, i když se musel prosadit vůči překvapivě konkurenceschopnému Colapintovi. Skutečné divy předváděl coby „pilot posledního stintu“ i bývalý jezdec F1 ve druhém G-Drive-Aurusu, Roberto Merhi. Španěl získal závěrem několik pozic a ze třetího místa se společně s Andredem a Falbem tešili jako z vítězství.
A „náš“ poleman Sargeant? I on směl koncem závodu „vyžehlit, co se dalo“ a zakončil svůj debut v prototypech LMP2 senzační čtvrtou pozicí.
Ve třídě LMP3 se prosadila švýcarsko-britsko-německá posádka Maulini/Bell/Kruetten na Ligieru stáje Cool, hodnocení vozů GT vyhrál AF-Ferrari 488 GTE, o který se dělil další monopostový talent minulosti Emanuel Collard s Perrodou a Roverou.
Třetí podnik šampionátu ELMS se pojede za tři týdny v Le Castelletu a bude mít opět jasné favority: Kubicu s Delétrazem a Yeem…
Výsledek 4hodinovky ELMS na Red Bull Ringu:
1. Deletraz/Kubica/Ye, WRT-Oreca-Gibson
2. de Vries/Colapinto/Rusinov, G-Drive-Aurus-Gibson
3. Merhi/Andrare/Faib, G-Drive-Aurus-Gibson
4. Sargeant/Youluc/Eastwood, Racing Team Turkey-Oreca-Gibson
5. Lahaye/Lahaye/Heriau, Ultimate-Oreca-Gibson
6. Chatin/Pilet/Lafargue, Idec-Oreca-Gibson
Text a foto: Roman Klemm