Pondělí 25.11.2024

Pondělí 25.11.2024

Pondělí 25.11.2024

reklama

Jen 10. místo v asijském šampionátu F3: Čeká Romana Staňka problematická sezona 2021?

Čínský formulový talent Guanyu Zhou by letos za tým UNI-Virtuosi rád jel o titul mistra FIA-Formule 2. Na tento úkol se úspěšně připravil úšastí v mini-šampionátu F3-Asia a zajistil si titul mistra. Česká naděje F3 Roman Staněk vytěžil z 15 závodů mistrovství jen dvě čtvrtá místa a skončil celkově 10.

Zatímco dva roky stará „Formule-3-Regional“ v Evropě bojovala o přežití s velmi přehledným polem tuctu vozů, byla její letošní „zimní“ asijská obdoba obsazena poněkud lépe. Mezi koncem ledna a polovinou února 2021 se na dvou okruzích konalo 15 závodů, kterých se účastnily přes dvě desítky pilotů. Dobře, opravdová špička letošní formule 3 se připravovala jinak a jinde, kdo si ale výlet na Blízký východ mohl  dovolit, ten tuto možnost tréninku rád využil. Mezi tyto  finančně dobře vybavené talenty zjevně patří i Roman Staněk. 17letý Moravák se do F3Asia 2021 přihlásil coby jezdec týmu Hitech, za který letos pojede i kompletní šampionát FIA F3.

Mistrovství začalo o poslední lednový víkend v Dubaji dle „papírové formy“. Na úvod se totiž prosadil junior Renaultu a pilot Virtuosi F2, Guanyu Zhou. Za Číňanem dojeli další jezdci se zkušenostmi z formule 2, Izraelec Roy Nissany (Hitech) a Ind Jehan Daruvala (Mumbai Falcons). Zatímco druhý jezdec Hitechu, Japonec Ayumu Iwasa dojel 6., vykročil Staněk do seriálu jen 12. místem. Rozjetý Zhou kraloval i druhému závodu, tentokrát před Švédem Dinem Beganovicem (Prema) a Francouzem Isackem Hadjarem (Evans GP). Iwasa dojel jako nejlepší z trojice Hitechu 5., Nissany 8. a Staněk nezlepšil své 12. místo.

Pro Francouze Pierre-Louise Choveta, který v Evropě zatím nedokázal přesvědčit, se F3Asia-2021 měla stát velkým průlomem.  Jezdec týmu Pinnacle Motorsport se totiž ve třetím poprvé závodě prosadil před Beganovicem a Nissanym – a další jeho hrdinské kousky měly brzy následovat. Staněk zakončil nepovedený úvodní víkend mistrovství již po deseti kolech posledního závodu a do klasifikace se nedostal…

O týden později v Yas Marině se závodilo hned čtyři dny za sebou. Prvnímu ze šesti závodů kralovali borci F2 v pořadí Daruvala-Zhou a Staněk tento dlouhý druhý „víkend“ zahájil dobrou 6. pozicí za Francouzem Isackem Hadjarem (Evans GP), Pasmou a Chovetem. Indický jezdec Carlinova týmu F2 a junior Red Bullu, Daruvala pak vyhrál před Hadjarem a Dinem Beganovičem (Prema) i druhý závod, zatímco Staněk dojel v trojlístku Hitechu mezi testmanem Williamsu-F1 Royem Nissanim a Iwasou 9. Ve třetím závodě si na svou vítěznou formu z Dubaje vzpomněl Chovet a prosadil se před Daruvalou a Hadjarem. Staněk opět bodoval jako 8.  

Překvapivě silný Chovet poté pokračoval dvěma vítězstvími. Ve čtvrtém závodě na Yas Marina Circuitu porazil Daruvalu s Zhouem, v pátém za ním dojeli Zhou a Beganovic. Staněk těžil z těchto jízd 9. a 8. místo. Šestý závod ovládli borci F2 Daruvala před Zhouem a Staněk si 6. pozicí za Hadjarem, Chovetem a Pasmou vybojoval svůj zatím nejlepší výsledek.

Karavana F3Asia se poté vrátila na Dubai Autodrome, kde se 12. února znovu prosadil Chovet, tentokrát před Zhouem a Iwasou, přičemž si Staněk dokázal zopakovat šesté místo z minulého víkendu. Mladý Čech se pak ve druhém závodě víkendu dokázal za Zhouem, Pasmou a Chovetem jako čtvrtý poprvé výrazněji blýsknout. Čtvrtý podnik mistrovství zakončil Chovet svým dalším triumfem, tentokrát před Španělem Davidem Vinalesem (Prema), Pasmou a Zhouem, zatímco se Staněk musel spokojit s výsledkem mimo top 10.

K poslednímu eventu šampionátu se tedy Chovet 19. února vrátil do Yas Mariny s na první pohled uklidňujícím náskokem 32 bodů na Zhoua, třetí Daruvala již měl jen čistě matematické šance na titul.

V pátek 19. února předvedl 22letý Zhou, že se zisku celkového prvenství ještě zdaleka nevzdává a vyhrál z pole-position před Pasmou, Indem Mainim a Nissanym. Pátý Chovet se musel smířit s menšícím se náskokem – první z obou závěrečných závodů v sobotu pro něj ale znamenal ještě větší ránu: Zhou znovu sebral velké body za druhé místo za Finem Pasmou, zatímco Francouz nedojel vůbec. Před rozhodujícím závodem se tedy na špičku s náskokem jediného bodíku vyšvihl Číňan. A rozjetý Zhou, který letos doufá v několik pátečních nazazení ve formuli 1, šampionát F3Asia zakončil jaksepatří čtvrtým vítězstvím, tentokrát před Pasmou a Daruvalou. Titul si tedy nakonec zajistil s náskokem 16 bodů na Choveta, který znovu dojel jen pátý.

A Roman Staněk? Z trojice závěrečných závodů v Yas Marině si odvezl jedno čtvrté místo, což po součtu bodů znamenalo pouze 10. místo celkového hodnocení. Ve své druhé sezoně FIA-F3, která začne v květnu v Barceloně, se tedy bude muset silně zlepšit. Jeho letošní týmový kolega Iwasa dokázal bodovat téměř v každém závodě a i přinejlepším průměrně nadaný Nissany nasbíral mnohem více bodů. „Nezkušenost, mládí a nedostatečná příprava“ roku 2021 při tom jako vysvětlení neúspěchu odpadají…   

Celkový výsledek šampionátu F3-Asia 2021
1. Guanyu Zhou, Prema                        257 b.
2. Louis-Pierre Chovet, Pinnacle          241 b.
3. Jehan Daruvala, Mumbai Falcons     192 b.
4. Patrik Pasma, Evans GP                    146 b.
5. Roy Nissany, Hitech                           99 b.
6. Isack Hadjar, Evans GP                      95 b.
7. Dino Beganovic, Prema                      88 b.
8. Ayumu Iwasa, Hitech                         81 b.
9. Cem Bolukbasi, BlackArts                 61 b.
10. Roman Staněk, Hitech                      60 b.

Text a foto: Roman Klemm

Sdílejte:

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

Sdílejte:

reklama
reklama
z rubriky

Související příspěvky

„Test“ unikátního Ferrari 212E Montagna z roku 1969

Relativně moderní monopost-F3 Dallara F388, do kterého jsem si sedl u stánku Autoluce, je představitelem malosériové výroby. Ve Varanu jich vyrobili pro sezonu 1988 kolem tří tuctů. Oproti tomu měl pan Kommerzialrat Egon Hofer s sebou v Imole exponát zcela

Test: V Imole jsme usedli do Dallary-Alfa Romeo F388 Formule 3

Před dvěma lety jsem směl „otestovat“ v rámci podniku Minardi Days v Imole dva vozy Formule 3 ze 70. let, připravené firmou Autoluce. Letos tento „sit-in-test“ tradičně pokračoval. Majitel firmy Daniele Ferrua nabídl podivnému testmanovi (vůz zkouší, aniž by se

F-Regional: Vyšla na Red Bull-Ringu hvězda Alessandra Giustiho?

Ve 13. a 14. závodu našlapaného šampionátu FIA Formula Regional se prosadili Brazilec Rafael Camara a Francouz Alessandro Giusti. V celkovém hodnocení má po Rakousku největší naděje na titul chráněnec Toto Wolffa, Andrea Kimi Antonelli. Sobota: Camara a Giusti ujeli

reklama