Pondělí 25.11.2024

Pondělí 25.11.2024

Pondělí 25.11.2024

reklama

FIA-F3: Charouz Racing System je již před startem sezony 2020 senzací paddocku

Šampionát, dříve známý jako GP3 startoval v rámci velkých cen minulý rok poprvé pod názvem FIA Formula 3 a jedno se mu nedá upřít: Svou úlohu, tedy pomoci úspěšným talentům o krůček výše, splnil na výbornou. Hned sedm účastníků FIA F3 roku 2019 pro letošek postoupilo do formule 2! Pro českého fanouška je skvělé, že u toho letos opět bude stáj Charouz Racing System, která se postarala o největší senzaci posledních dní.

Díky nevídané odvaze majitele české stáje Antonína Charouze na tento „vláček směrem formule 1“ na poslední chvíli dokázal naskočit i mladý Čech. Přičemž je pojem „mladý“ ještě dosti nepřesné: Romanovi Staňkovi, který bude v Charouzově týmu debutovat, je teprve 16 let! Klučina z Valašska má za sebou pouze jedinou sezonu v monopostech – a právě v tom vězí Charouzova odvaha a důvěra ve Staňkův talent. Bývalý pilot formule 4 je nejmladším účastníkem letošního šampionátu F3 a jeho nominace i proto vzbudila v celém paddocku ve Spielbergu velký ohlas.

Lze vycházet z toho, že si i bossové formule 1 od zítřka se zájmem projdou výsledkové listiny F3, aby zjistili, „jak se to Charouzovo kuře bilo“. Manažeři se širším obzorem ovšem o Staňkovi vědí přinejmenším od minulé sezony, kdy někdejší kartingové eso okamžitě dokázalo držet krok s nejlepšími borci německé  a italské formule 4. Přesto je přímý postup do témeř trojnásobně silných monopostů F3 velmi riskantním krokem. Charouz i Staňek si ale věří. 

Výborně jsou obsazeny i další dva Charouzovy kokpity: 21letý Brazilec Igor Fraga a 18letý David Schumacher (syn vítěze Grand Prix, Ralfa) si minulý rok na podobné vozy slibně zvykali ve Formuli-3-Regional a dají se od nich očekávat pravidelná dojetí na bodech.

Český tým tedy nastoupí se třemi nováčky, kteří „díky lock-downu posledních měsíců“ prakticky neměli možnost testovat – přesto je silné zlepšení výsledků týmu ze Žebráku oproti sezoně 2019 více než pravděpodobné. Český vliv na FIA-Formuli 3 letos prostě bude nepřehlédnutelný.

Nyní ale ke zkušeným favoritům. Zde lze jmenovat především Angličany Maxe Fewtrella (Hitech), Jakeho Hughese (HWA), Němce Davida Beckmanna (Trident) a Novozélanďana Liama Lawsona (Hitech). Bývalý šampion F-Renault Fewtrell byl oslavován jako „nový Norris“, minulý rok ale zůstal junior francouzské automobilky všechno dlužen. Lze ovšem vycházet z toho, že se letos bude rehabilitovat. Hughesovi je již 26 let a těžko proto ještě laškuje se snem stát se mistrem světa, minulý rok ale dojel 4krát na stupeň vítězů. Maličký Beckmann vyrazí do své třetí sezony v této třídě a roku 2018 byl schopen naprosto ovládnout druhou část ročníku. 18letý Lawson skončil roku 2019 celkově osmý, sedmkrát si dojel pro body. Všichni letos jistě nebudou slabší…     

Volné kokpity naplnilo mnoho mladých jezdců, kteří v tomto šampionátu nastoupí poprvé – mnozí z nich ovšem s nejlepšími předpoklady, hned bojovat o špičku. Ty nejlepší z nich lze tradičně najít v týmech Prema a ART. U Italů, kteří opět fungují především jako farma Ferrari, zakotvil 19letý úřadující mistr formule Renault, Oscar Piastri z Austrálie a silným vnitrotýmovým soupeřem juniora Renaultu jistě bude o rok mladší šampion F3-Regional, Frederik Vesti z Dánska. Také u ARTu lze najít jezdce, která do FIA-F3 postoupil s čerstvými vavříny kolem krku: Pořád ještě 16letý (o půl roku starší, než Staněk) Francouz Theo Pourchaire je šampionem německé F4, kde se prosadil s týmem US-Charouz. S ním za špičkovou francouzskou stáj pojede nadějný Rus Alexander Smoljar, třetí mistrovství F-Renault.

O vítězství jistě chce bojovat i výborný 17letý Nor Dennis Hauger. Chráněnec Red Bullu byl vlastně nejlepším pilotem F4 ročníku 2019 a pojede za Hitech. Z F3-Reginal postoupil výše i vicemistr této třídy, 18letý vnuk Emersona Fittipaldiho, Enzo. Bylo by udivující, kdybychom právě jmenované pravidelně nevídali na stupíncích vítězů.

O překvapení se za jistých okolností mohou postarat jezdci patřící do následující skupiny. Minulý rok nesklízeli vavříny, tu a tam by jim ale sezony 2020 mohla sednout: „Německý Albánec“ Lirim Zendeli byl minulý rok Charouzovou jedničkou F3 a letos našel útočiště ve stáji Trident. Za HWA pojede syn bývalé motocyklové hvězdy Micka, Jack Doohan a na své zkušenosti z F3 se bude spoléhat i dvojice týmu MP, Richard Verschoor s Rakušanem Lukasem Dunnerem. Dva slibné jezdce, kteří ovšem ještě musí v tak vysoké třídě potvrdit své ambice, nasadí i Trevor Carlin: Angličan Clement Novalak je mistrem britské F3 a jeho mohamedánský „krajan“ Enaam Ahmed tento titul získal před dvěma lety.

Břímě „velkého jména“ si do paddocku nepřinesou pouze Schumacher, Fittipaldi a Doohan. Za švýcarskou stáj Jenzer letos pojede synovec bývalého pilota Grand Prix Alexandra, 17letý Matteo Nannini. Ital si na F3 troufá po jediném roce ve formuli Regional.

V mistrovství FIA-F3 se roku 2020  o štěstí pokusí pouze jediné děvče (minulý rok zavedená, opěvovaná  FIA-Woman-Series se tedy zcela minula účinkem). Bude to 19 letá Sophia Floersch, která minulý rok zůstala jak v F3-Regional, tak i v Macau mnoho dlužna. Pro Němku proto platí to, co platí pro většinu nejmenovaných jezdců mistrovství: Co nejrychleji dosáhnout hmatatelných úspěchů, což by mělo vést k zesílenému zájmu sponzorů. Kokpit v týmu Adriana Campose si pro zahájení ročníku sice zajistila, její budget s velkou pravděpodobností ale zatím nestačí na celou sezonu…

Nejen Floerschová ovšem bude mít při pohledu na svůj bankovní účet nemalý problém. Zásahy do evropského hospodářství minulých tří měsíců měly s velkou pravděpodobností i nemalý dopad na nadšení nejednoho ze sponzorů – o to více se musí znovu vyzvednout senzační podporu Antonína Charouze talentu mladého Staňka. Že by měl zkušený manažer ve svém týmu dalšího Tomáše Engeho..?

Kalendář FIA-Formule 3 roku 2020:
4. a 5. červenec, Spielberg
11. a 12. červenec, Spielberg
18. a 19. červenec, Budapešť
1. a 2. srpen, Silverstone
8. a 9. srpen, Silverstone
15. a 16. srpen, Barcelona
29. a 30. srpen, Spa
5. a 6. září, Monza

Text: Roman Klemm
Foto: archiv Charouz Racing System

Sdílejte:

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

Sdílejte:

reklama
reklama
z rubriky

Související příspěvky

„Test“ unikátního Ferrari 212E Montagna z roku 1969

Relativně moderní monopost-F3 Dallara F388, do kterého jsem si sedl u stánku Autoluce, je představitelem malosériové výroby. Ve Varanu jich vyrobili pro sezonu 1988 kolem tří tuctů. Oproti tomu měl pan Kommerzialrat Egon Hofer s sebou v Imole exponát zcela

Test: V Imole jsme usedli do Dallary-Alfa Romeo F388 Formule 3

Před dvěma lety jsem směl „otestovat“ v rámci podniku Minardi Days v Imole dva vozy Formule 3 ze 70. let, připravené firmou Autoluce. Letos tento „sit-in-test“ tradičně pokračoval. Majitel firmy Daniele Ferrua nabídl podivnému testmanovi (vůz zkouší, aniž by se

F-Regional: Vyšla na Red Bull-Ringu hvězda Alessandra Giustiho?

Ve 13. a 14. závodu našlapaného šampionátu FIA Formula Regional se prosadili Brazilec Rafael Camara a Francouz Alessandro Giusti. V celkovém hodnocení má po Rakousku největší naděje na titul chráněnec Toto Wolffa, Andrea Kimi Antonelli. Sobota: Camara a Giusti ujeli

reklama