Neděle 24.11.2024

Neděle 24.11.2024

Neděle 24.11.2024

reklama

Roman Staněk přepisuje historii: Mladý Čech okouzlil motoristický svět

Je to něco, na co český motoristický sport dlouho čekal. Tedy alespoň pokud jde o formule. Enge, Janiš nebo Charouz, všichni tito borci měli do F1 blízko, nebo se v šampionátu dokonce na chviličku mihli. Roman Staněk je jméno, které se sportovní svět učil pořádně skloňovat teprve od začátku této sezóny. Nakonec, nic jiného mu nezbývalo. Český supertalent si s předstihem zajistil titul nováčka roku v německém šampionátu Formule 4. Bossové Alfa Romeo Racing si musí mnout ruce spokojeností, kohože to před sezónou podepsali.

Už teď je ale jisté, že teprve nedávno patnáctiletý mladíček hájící barvy Sauber Junior Team by US Racing-CHRS má všechny předpoklady k tomu, aby se zanedlouho objevil po boku velikánů jako je Lewis Hamilton či Charles Leclerc. Pro Romana Staňka skončí jeho debutová sezóna ve Formuli 4 úspěchem. Po závodech na Hockenheimu je evidentní, že v pořadí nováčků už ho nikdo nedostihne nezávisle na tom, jak dopadne „finále“ na Sachsenringu na konci září. A může být ještě lépe. Roman je totiž v celkovém průběžném pořadí čtvrtý na „dostřel“ třetí pozice, kterou momentálně okupuje jeho týmový parťák Arthur Leclerc. Na nováčka si vede skvěle, v dosavadním průběhu mistrovství už dokázal dvakrát vyhrát a třikrát byl druhý. Odborníci ho dokonce řadí mezi tři jezdce ze současné F4, kteří se dostanou až na vrchol, tedy do F1.

Kdo by to byl před sezónou řekl. Vždyť český jezdec přišel z motokár, kde byl sice úspěšný, ale přesto je takový přechod znamená mnohdy složitý proces trvající déle než rok. Roman to zvládl během několika málo tréninků a od začátku letošní sezóny německé F4 si počíná jako zkušený mazák. „Roman má opravdu velmi slibnou budoucnost. Důležité je, že to má srovnané také v hlavě. V minulosti jsem viděl spoustu mladých kluků, kteří sice měli velký talent, ale ten tlak nezvládli,“ vysvětluje majitel stále Charouz Racing System a Staňkův manažer Antonín Charouz. Právě on mu dal ve „velkém světě“ šanci a zatím nelituje. „Přesvědčuje nás, že na to má a že může stoupat nahoru. Uvidíme, jestli to bude až do Formule 1, po které samozřejmě touží. Je to reálné, ale ta cesta je ještě hodně dlouhá. Romana čeká spousta překážek a mnoho učení. Věřím však, že nástrahy překoná a jednou se na start F1 postaví,“ dodal Charouz.

O tom že Staněk stále stojí nohama na zemi, svědčí i jeho slova. „Zvládl jsem první, malinkatý krůček. Mám jich ale ještě před sebou strašně moc. Snažím se učit od lidí kolem mě. Ať je to pan Charouz, Ralf Schumacher nebo Gerhard Ungar. Všichni mi mohou hodně poradit a já se snažím si jejich rady brát k srdci,“ usmívá se Staněk. Logickým krokem v jeho kariéře by měla být Formule 3, kde „jeho“ Sauber Junior Team by Charouz jezdí díky před letošní sezónou podepsanou spoluprací se společností Sauber Motorsport. Pak Formule 2 a poté…F1? Už dnes okolo něj krouží několik týmů. „Je to můj sen i cíl, to nijak nepopírám. Ale kluků já je hodně a povede se to jen hrstce. Přesto doufám, že mezi touto úzkou skupinkou budu.“ Samozřejmě bude záležet i na sponzorech, kteří se na něj „nabalí“. Ovšem ani tady není nic beznadějné. I když má jako kluk z malého Česka určitě mírnou nevýhodu. Ale například značka telefonů a elektroniky Xiomi už o něj projevila zájem a v této sezóně ho podporuje. A to rozhodně není malý hráč. Všechno je otevřené a jestli má někdo z tuzemských jezdců našlápnuto mezi elitu, pak je to Roman Staněk.

Foto: archiv

Sdílejte:

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

Sdílejte:

reklama
reklama
z rubriky

Související příspěvky

„Test“ unikátního Ferrari 212E Montagna z roku 1969

Relativně moderní monopost-F3 Dallara F388, do kterého jsem si sedl u stánku Autoluce, je představitelem malosériové výroby. Ve Varanu jich vyrobili pro sezonu 1988 kolem tří tuctů. Oproti tomu měl pan Kommerzialrat Egon Hofer s sebou v Imole exponát zcela

Test: V Imole jsme usedli do Dallary-Alfa Romeo F388 Formule 3

Před dvěma lety jsem směl „otestovat“ v rámci podniku Minardi Days v Imole dva vozy Formule 3 ze 70. let, připravené firmou Autoluce. Letos tento „sit-in-test“ tradičně pokračoval. Majitel firmy Daniele Ferrua nabídl podivnému testmanovi (vůz zkouší, aniž by se

F-Regional: Vyšla na Red Bull-Ringu hvězda Alessandra Giustiho?

Ve 13. a 14. závodu našlapaného šampionátu FIA Formula Regional se prosadili Brazilec Rafael Camara a Francouz Alessandro Giusti. V celkovém hodnocení má po Rakousku největší naděje na titul chráněnec Toto Wolffa, Andrea Kimi Antonelli. Sobota: Camara a Giusti ujeli

reklama