Pondělí 23.12.2024

Pondělí 23.12.2024

Pondělí 23.12.2024

reklama

Když nad Spa-Francorchamps zmizelo slunce…

Ve Spa letos netradičně svítilo slunce a atmosféra v paddocku Formule 2 byla během pátku a soboty relativně uvolněná. Až do sobotního odpoledne. To se zatáhlo a lidé si přesto nasazovali sluneční brýle aby zakryli své emoce. V této třídě se totiž poprvé od roku 1995 umíralo. 24 let po fatální nehodě Brazilce Marca Campose v Magny Cours následoval jeho osudu ve Spa Francouzký úřadující mistr GP3 Anthoine Hubert…

Trénink a kvalifikace: Nyck de Vries jako doma
Po letní přestávce se do Belgie dostavila jen jediná „nová tvář“: v týmu Adriana Campose nahradil lídr španělského šampionátu F3, Marino Sato nepříliš úspěšného Inda Mainiho. Japonec ale nedokázal zasáhnout do boje o přední časy.

Téměř rozpálený polední trénink v pátek ovládla „známá klika“ favoritů. Nejrychlejší byl Nyck de Vries, před Nicholasem Latifim, Louisem Deletrazem, Sergiem Sette Camarou a Jackem Aitkenem. Kanaďan Latifi při tom měl malou výhodu v tom, že si trať již hodinku před tím mohl vyzkoušet ve Williamsu Formule 1 (a jeho až do sobotního závodu zvláště rozjařená nálada poukazovala na to, že již asi má ohledně sezony 2020 jasno). Piloti týmu Sauber Junior by Charouz vykročili do belgického podniku zle a dosáhli pouze 14. (Ilott) a 17. (Correa) času.

Byl to právě Brit Callum Ilott, kdo se již po sedmi minutách odpolední kvalifikace postaral o přerušení session. Převodovka přepla do neutrálu a už nechtěla zařadit jinam. Charouzův bílý vůz zůstal na rovince před boxy stát a Callumovi nezbyla než vyhlídka poslední startovní pozice….

První série rychlých kol poté málo překvapivě nejlépe vyšla mistrovsky naladěnému de Vriesovi. Nizozemec zde minulý rok vyhrál a mohl si být jist podpory desetitisíců „Oranjes“ na tribunách. Za ním se před přezutím pneumatik zařadili Macušita, Zhou, Deletraz a Schumacher, zatímco si Juan Manuel Corea zapsal 14. čas.

Ve druhé části session dokázal vždy usměvavý de Vries svůj výborný čas ještě jednou výrazně zlepšit. Startovní pozice za ním si zajistili Sette-Camara a Aitken. Macušitovi spektakulérně explodoval motor a musel se spokojit se čtvrtým místem před Deletrazem a Schumacherem, Correa si pro sobotu vyjel 15. startovní místo a na gridu se tedy postavil přímo za 13. Antoine Huberta (Arden). Marino Sato debutoval ve Formuli 2  17. časem.

Sobotní závod: Od Monzy bez Anthoina Huberta…
„V tomhle vedru dnes rozhodne to, jak si kdo rozhodí životnost pneumatik. Chci tady bezpodmínečně vyhrát a dám si v tom ohledu zvláště záležet,“ hrozil de Vries konkurenci. Ohledně Ilottova defektu prozradil manažer týmu Sauber Junior by Charouz, Bob Vavřík: „Motor je v pořádku. Jednalo se pouze o elektronický defekt. Technici Mecachrome ten dotyčný komponent vyměnili a vše zase běží.“

Nyck de Vries hned na startu potvrdil, že ví, jak ve Spa vyhrávat. Vyrazil dobře a z prvního kola se vrátil před Deletrazem, Aitkenem a Sette Camarou. Correa držel 14. pozici a Ilott se polepšil na 17. místo.

Za druhého kola se ale pole již nemělo v závodním tempu vrátit – a nemělo to nic dělat s tím, že Schumacher v La Source rozpáral Latifimu zadní pneumatiku. O dobrých 500 metrů dál, v Eau Rouge, a následujícím Radillonu se totiž rozpoutalo drama. Giuliano Alesi ztratil kontrolu nad svým vozem, zádí vletěl do bariéry vlevo od které byl katapultován zpět na ideální linii. Následující Ralph Boschung a Anthoine Hubert se mu snažili vyhnout, Francouz si při tom o Švýcarův vůz ale ulomil přední spoler. Ten se dostal pod růžovou Arden-Dallaru a ta neřiditělně vletěla do bariéry vpravo, odkud se stočila znovu zpět na ideální linii. K Hubertově neštěstí ho při tom za plné rychlosti právě v místech kokpitu kolmo torpédoval Juan Manuel Correa, který již také měl plné ruce práce vůz udržet, protože si o trosky rozřízl zadní pneumatiku.

Tento typ nehody nelze ani za moderních dob přežít (viz Paul Dana a Ed Carpenter roku 2006 v Homesteadu). 22letý Anthoine Hubert byl pravděpodobně na místě mrtev, Juan Manuel Correa byl s těžkými frakturami nohou a lehkým zraněním pátěře převezen do nemocnice v Liége. Závod byl poté přerušen červenou vlajkou a jen o deset minut později oznámilo ředitelství podniku, že už se nebude znovu startovat.

Na počest Hubertovy památky byl odřeknut i nedělní sprint. To je jistě opatření, o kterém se dá diskutovat: odřeknout na počest závodníka, právě to, proč do Francorchampsu vlastně přijel a pro co de facto zemřel? Přál by si to…?

Šampionát Formule 2 pokračuje již za týden v Monze a lze vycházet z toho, že týmy Sauber-Charouz a Arden nastoupí maximálně s jediným vozem. „Pokud by se nám vůbec podařilo za Juana Manuela Correu najít adekvátní náhradu, tak je otázkou, jak postavit druhý vůz. Rozbitý monopost ještě několik týdnů zůstane u belgického státního žalobce. Máme s sebou ve Spa sice starší náhradní šasi, mechanici by auto ale museli začít stavět tady v garáži a dodělat ho v Monze. To neslibuje úspěch. Proto asi nasadíme jen jeden vůz,“ bylo slyšet ze stran české stáje. Také nad startem Giuliana Alesiho jistě visí velký otazník.

Ještě na startu ve Spa vzpoměl tým DAMS a zodpovědní FIA F2 nedávné smrti zakledatele stáje, Jeana Paula Driota. Také Anthoine Hubert měl na voze nálepku „DAMS Jean-Paul Driot“. V Itálii teď ponesou za pět dní všechny vozy jeho jméno…

Text a foto: Roman Klemm

Sdílejte:

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

Sdílejte:

reklama
reklama
z rubriky

Související příspěvky

„Test“ unikátního Ferrari 212E Montagna z roku 1969

Relativně moderní monopost-F3 Dallara F388, do kterého jsem si sedl u stánku Autoluce, je představitelem malosériové výroby. Ve Varanu jich vyrobili pro sezonu 1988 kolem tří tuctů. Oproti tomu měl pan Kommerzialrat Egon Hofer s sebou v Imole exponát zcela

Test: V Imole jsme usedli do Dallary-Alfa Romeo F388 Formule 3

Před dvěma lety jsem směl „otestovat“ v rámci podniku Minardi Days v Imole dva vozy Formule 3 ze 70. let, připravené firmou Autoluce. Letos tento „sit-in-test“ tradičně pokračoval. Majitel firmy Daniele Ferrua nabídl podivnému testmanovi (vůz zkouší, aniž by se

F-Regional: Vyšla na Red Bull-Ringu hvězda Alessandra Giustiho?

Ve 13. a 14. závodu našlapaného šampionátu FIA Formula Regional se prosadili Brazilec Rafael Camara a Francouz Alessandro Giusti. V celkovém hodnocení má po Rakousku největší naděje na titul chráněnec Toto Wolffa, Andrea Kimi Antonelli. Sobota: Camara a Giusti ujeli

reklama