Desátý ročník mezinárodního veletrhu motocyklů, čtyřkolek, příslušenství a oblečení Motosalon se letos konal v režii Veletrhů Brno na výstavišti v pražských Letňanech od 28. února do 3. března 2019. Tradiční zahájení motorkářské sezóny navštívilo 64 000 návštěvníků. Největší počet lidí dorazil v sobotu, kdy prošlo výstavištěm téměř 26 000 motocyklových fanoušků. V tiskovém středisku se akreditovalo 160 novinářů.
Motosalon se bude konat i v dalších pěti letech střídavě v Brně a Praze. Na tomto se dohodli zástupci motocyklové sekce Svazu dovozců automobilů, která je pořadatelem výstavy, a zástupci společnosti Veletrhy Brno a.s., která je organizátorem výstavy.
Motosalon byl umístěn díky rostoucímu zájmu vystavovatelů v pěti halách letňanského výstaviště, doprovodné programy probíhaly na pódiu, na expozicích vystavovatelů a na volné ploše před vstupní halou. Na ploše 22 000 metrů čtverečních se veletrhu zúčastnilo celkem 162 vystavovatelů a dalších 70 zastoupených firem s více než 366 značkami. Na Motosalonu vystavovaly všechny velké značky, které působí na českém motocyklovém trhu. „Letošní Motosalon odrážel sílící český trh motocyklů, pozitivní náladu spotřebitelů a celkově dobrou ekonomickou situaci,“ sdělil Jiří Kuliš, generální ředitel společnosti Veletrhy Brno.
Velké zastoupení měly čtyřkolky, které obsadily největší plochu v historii veletrhu. Motosalon se odehrál ve znamení oslav prvního kulatého jubilea, hlavním tématem pro komunikaci ročníku 2019 byla „motorka jako člen rodiny“.
Novinkou pro veletrh Motosalon bylo rozšíření mobilní aplikace BVV Trade Fairs, které umožnilo návštěvníkům skenovat QR kódy u jednotlivých motorek, skútrů a čtyřkolek. Poté se jim v mobilu zobrazil produktový list daného modelu a mohli si i rezervovat testovací jízdu. Do rozšíření se zapojilo 19 firem, návštěvníci si do svých mobilů uložili téměř 3 000 produktů.
Důraz na bezpečnost
Bezpečnost motorkářů byla zdůrazněna hned na slavnostním zahájení a prolínala se i doprovodným programem. Rok 2018 byl pro motorkáře nejtragičtější od roku 2010. Nejvíce se skloňovala odpovědnost jezdců, stav silnic a bezpečnostní výbava, například airbagová vesta. Premiérově bylo v hale 6 instalováno dopravní hřiště pro děti.
Motorkářský program plný adrenalinu
Vyhledávanou součástí Motosalonu byla venkovní Show Arena. Adrenalinová vystoupení předvedli kaskadéři z Crazy Day, ukázky moto soutěží si přichystali moto gymkhaneři a nechyběl ani Míra Lisý. V sobotu do areálu výstaviště dorazili i harleyáři z HOG Praha Chapter.
Znovuzrození českých motocyklových značek
Na veletrhu se představila značka Čezeta strojem, který navazuje na modely 501 a 502 vyráběné ve Strakonicích. Skútr pohání elektromotor. Velký zájem byl také o znovuzrozenou značku ČECHIE-BÖHMERLAND. Tyto motocykly se vyráběly v severních Čechách v letech 1924 až 1939, na Motosalonu 2019 se prezentovaly dvě studie, podle jedné z nich vznikne do roka prototyp.
Motorkářské osobnosti
Ve čtvrtek 28. února ve 13 hodin se uskutečnilo na pódiu v hale 5 slavnostní zahájení. Jeho hosty byli Jiří Kuliš, generální ředitel Veletrhů Brno, Tomáš Lerch, ředitel Služby dopravní policie ČR, Adam Žert, předseda motocyklové sekce Svazu dovozců automobilů, Tomáš Neřold, pověřený řízením Samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy ČR a Františel Petrtýl, radní Středočeského kraje pro dopravu. Ve druhé části zahájení přišli na pódium kaskadér Pepa Sršeň, závodník Ondřej Ježek, jezdec freestyle motokrosu Petr Pilát, generál Petr Pavel, herečka Vanda Hybnerová, závodník Karel Hanika, zpěvák Matěj Ruppert, zpěvačka Helena Zeťová, herci, dobrodruzi a cestovatelé na motorkách Honza Révai a Pavel Liška. Počet hostů připomenul desáté jubileum Motosalonu. Své fanoušky dále na Motosalonu přišli pozdravit i závodnice Ollie Roučková, Veronika Hankocyová, motokrosař Ervín Krajčovič, účastník Rallye Dakar Milan Engel, závodník Michal Indi Dokoupil, propagátor bezpečné jízdy, závodník a motokaskadér Míra Lisý, jezdci supermoto Pavel Kejmar a Jan Ulman a moderátor a sportovec Roman Šebrle. Dobrodruh a cestovatel na motorce Jarda Šíma oslavil na Motosalonu 1 500 000 km ujetých na motorce.
Motocyklem roku 2019 se stal BMW R 1250 GS
V sobotu 2. března byly na slavnostním večeru vyhlášeny výsledky ankety Motocykl roku 2019 v České republice. Nejvíce hlasů a tedy absolutní vítězství získalo enduro BMW R 1250 GS. Mnichovská značka má letos ještě další trofeje – s modelem BMW C 400 GT zvítězila v kategorii skútry nad 125 cm3, dále s BMW 1250 RT v kategorii silniční motocykly a s BMW S 1000 RR vystoupala nejvýše v kategorii sportovní silniční motocykly. Mezi skútry do 125 cm3 vyhrála Čezeta typ 506, kategorii klasik ovládl Indian FTR 1200 S a italská Ducati Diavel 1260 S získala nejvyšší metu mezi naked bikes. Čtyřkolky soutěžily ve dvou kategoriích. Z nominovaných čtyřkolek ATV vybrala porota a veřejnost CAN AM Outlander, z čtyřkolek side by side pak Polaris GENERAL 1000 EPS. Anketu Motocykl roku 2019 v České republice vyhlašuje Svaz dovozců automobilů, organizátorem je akciová společnost Veletrhy Brno. Od roku 2015 je anketa spojena s veletrhem Motosalon. Příští ročník Motosalonu se koná od 5. do 8. března 2020 v Brně.
Postřehy z Motosalonu
Petr Krajča – BMW – Letos jsem se naběhal
Manažer Petr Krajča se nejvíce nachodil ne na expozici BMW Motorrad, ale na slavnostním večeru Motosalonu. Převzít cenu za Motocykl roku musel jít na pódium hned čtyřikrát, a to v těchto kategoriích: skútry nad 125cm3, enduro včetně cestovních, silniční motocykly a sportovní silniční motocykly. Absolutním vítězem ankety se stalo enduro BMW R 1250 GS. Přesně tuhle motorku by si na svou cestu vybral i Petr Krajča. A kam by jel? „Určitě znovu na Balkán, vloni mě okouzlila Bosna nedotčenou přírodou a snad nekonečným množstvím šotolinových cest, rád bych se podíval i do Černé Hory a na Ukrajinu.“ Kdyby si mohl vybrat destinaci svých snů, byla by to Austrálie a Afrika.
Petr Hubáček – Honda – Je příjemná nálada a lidé se těší na jaro
„Ve čtvrtek odpoledne bylo více lidí a byl jsem překvapen, že v pátek, kdy mají lidé být v práci, si našli čas přijít na výstavu v takovém velkém počtu. V sobotu tu byla hlava na hlavě, ale přesto, že tu bylo hodně lidí, byla přátelská atmosféra a příjemná nálada. Lidé se těší na jaro a novou sezonu“, říká Petr Hubáček. Sám usedl na Pionýra už v šesti letech, ilegálně, dnes se rád vyšvihne na cokoliv od Hondy. „Pro mě osobně je nejoblíbenější asi streetfighter naháč CB1000R, který definuje to, co já mám rád – rychlost a tvrdost.“
Martin Tománek – Yamaha – Honza Révai sedlá naši Ténéré
„V Yamaze máme toho správného koně pro malé i velké kluky – od těch úplně nejmenších, přes mladé střelce, městské skútristy i cool klasiky až po cestovatele a ostřílené vandráky. Yamaha Ténéré 700 za super cenu je tady a s ní do našeho Yamaha týmu poslední den veletrhu přichází vandrák s velkým „V“ – Honza Révai.“
Martin Heřmanský – Harley-Davidson – Kvalita veletrhu roste
„Jsem přesvědčen, že kvalita Motosalonu každoročně roste. Samozřejmě to souvisí s celkovou ekonomickou situací. Participovali jsme na každé výstavě, protože nás naši návštěvníci chtějí vidět. Pro nás je to úžasná věc, jak se se zákazníky potkat a bavit se s nimi. U nás jsou v první linii se zákazníkem dealeři a kromě eventů a Motosalonu nemáme tolik možností si s nimi popovídat a získat zpětnou vazbu.“
Adam Žert – Faber moto – O zážitky nebyla nouze
Na expozici Faber Moto se rozhodně nenudili. Měli speciální hostesku – hlídačku budoucí nové motorky Aprilia pro Pepu Sršně, další půvabná slečna lákala návštěvníky na kompaktní tříkolové skútry Piaggio MP 3 a pozornosti návštěvníků se těšil dvakrát denně i Rosťa Kočař. „Můj kolega se před veletrhem vrátil ze školení v Noale, kde mu řekli každý detail o V 85. Každý den přednášel dvakrát o této motorce a šlo o nejlepší z akustických i vizuálních zážitků“ říká Adam Žert. Lákadlem byla také česká premiéra elegantního elektroskútru Vespa Electrica.
Petra a Ondřej Hrůzovi – Policistka a Indian v jedné velké rodině
„Motorky jsou takové, že se vám najednou ten jejich svět zalíbí. Je okolo nich spousta úžasných lidí. Je to taková velká rodina,“ přiblížila nastávající maminka, jinak tisková mluvčí Policie ČR, svůj vztah k velké otevřené komunitě. „Indian, to není jenom koníček a věc na víkend, je to součást života,“ dodává její muž, Ondřej Hrůza ze společnosti Meteor Motor Tech ČR, která značku Indian zastupuje.
Luboš Řeřicha – ASP group – Letošní ročník je opravdu jubilejní
ASP Group je jedním z největších distributorů značkových čtyřkolek a ATV/moto doplňků ve střední a východní Evropě a nabízí nejen pracovní a sportovní čtyřkolky, ale i obojživelná vozidla, která dnes už mají možnost plavat. Na otázku, zda je jubilejní ročník opravdu jubilejním ročníkem, odpověděl Luboš Řeřicha, za servis ASP: „Rozhodně ano.“ S potěšením také potvrdil, že je o jejich letošní expozici všeobecně větší zájem. A co podle něj nejvíce táhlo návštěvníky na stánek? „Hodně lidí táhla, díky ceně, značka Linhai. Stroj je relativně nejlevnější na trhu a je spolehlivý.“
Petr Majer – Kawasaki – Překvapila nás větší návštěvnost
Víte, že ředitel Kawasaki CZ usedl poprvé na motorku v 11 letech a byla to Kawasaki KX 60? Oblíbil si i čtyřkolky, se kterými nejraději vyráží do přírody. A jak vnímá Petr Majer letošní veletrh? „Už v pátek mě překvapilo, že je mnohem větší návštěvnost, než jsme byli zvyklí v předchozích letech, a v sobotu to bylo samozřejmě maximum.“
Petr Veruněk – Mondial, Kymco – Mám rád klikaté cesty
Petr Veruněk má svou práci opravdu rád. Motorky jsou jeho srdcovka, má rád motocykly, které jsou něčím výjimečné, ale jezdí i na skútrech. „V principu je mi jedno na čem jedu, záleží na tom, kde jedu. Vynechávám dálnice a hlavní silnice, jedu nejradši zakroucené okresky, ty si člověk nejvíce užije.“
Libor Nevima – Benelli, Keeway, SYM – Nám nic nechybí, jsme spokojení
„Návštěvníci přichází připraveni, chtějí si vyzkoušet motorky, obdivují je,“ pochválil si jednatel společnosti Nevima group, Libor Nevima. „Je to tady fantastické, je vidět, že je nárůst v návštěvnosti, který je patrný na první pohled. Nám nic nechybí, my jsme spokojení.“ A jak vnímají expozici návštěvníci? „Kdo hledá spolehlivé stroje, tak by si měl vybrat tady, nebo se alespoň zastavit, aby jejich stroje obdivoval. Opravdu to stojí za to,“ pronesl jeden z příznivců prezentovaných značek motocyklů a skútrů.
Eduard Šlampa – Journeyman – Jsme rádi, že je jedna velká výstava
Tradiční prodejce a distributor populárních čtyřkolek Gladiator pro Českou a Slovenskou republiku se nově zaměřil i na motocykly. Na Motosalonu je podruhé a kvituje především to, že nejsou v Praze souběžně dvě výstavy. „Rozhodně to prospěje českému trhu. Jsou tady všichni velcí hráči na jednom místě, co jsou na trhu. Konečně to má zase parádní parametry.“
Tři chlapi na Husqvarně – Skvělá atmosféra a hodně lidí
Je fajn, když obchodníci sami na motorkách jezdí a na stánku Husqvarny jsme zpovídali hned tři. „Je tu hodně lidí a samozřejmě skvělá atmosféra. Doma mám celkem 7 motorek,“ prozradil první z nich, Petr. Přiznal, že jedna z nich, veterán Čezeta 250, má dokonce místo v obýváku. Dvě motorky má od značky Husqvarna a nejraději jezdí na endurové 350 FE. Kolega Milan aktuálně kvůli zranění moc nejezdí, ale doma má skútr. Třetí v pořadí Ládík na motorce jezdil Svět endura, teď se těší, až sveze svoje děti.
Pavel Heiník – KTM – Sedne (stoupne) na cokoliv
Pavel Heiník, prodejce KTM, nemá evidentně s motorkou problémy, a to ani při poloze vestoje, jak ho zachytil náš fotograf. Motorky má rád, jezdí údajně na všech, protože ve firmě si může jakoukoliv zapůjčit. „V práci si můžu vybrat cokoliv, co zrovna chci, jakoukoliv motorku, co se mi hodí. Největší pecka letošního roku je 790 Adventure R,“ prozrazuje prodejce.
Michal Stárek – Polaris – Veletrh je nad naše očekávání
Na Motosalonu je americká firma Polaris naprostým nováčkem a rozhodně nelituje své účasti. „Veletrh je nad naše očekávání a ukáže až čas, kolik zákazníků se vrátí k našim dealerům. Je to pro nás první zkušenost,“ potvrdil Michal Stárek, jeden z manažerů, který odhaduje, že sedmdesát procent zákazníků navštíví dealery a třicet procent budou ti, kteří budou uvažovat o koupi.
Tomáš Loukota – Suzuki – Návštěvnost je rekordní
Letošní novinka Suzuki Katana přebírá image ikonického motocyklu 80. let a vychází z toho nejlepšího, co značka vyrábí. Podle Tomáše Loukoty se dnešní doba dá nazvat retro-dobou a návrat k minulosti je evidentní. On sám je spíše milovníkem rychlé jízdy. Jeho oblíbenou motorkou je Suzuki GS XR 1000 super sport a má dokonce diplom za rekordní naměřenou rychlost 281 km/h na letišti v Českých Budějovicích. A jak vnímá návštěvnost letošního Motosalonu? „V letošním roce je překvapivě vysoká, v porovnání s minulými lety je rekordní. Veletrh se stává atrakcí pro celé rodiny.“
Radek Klimeš – Triumph – Jsem rád, že je vše pohromadě
„Je dobře, že rostou počty návštěvníků i vystavovatelů a je všechno pohromadě a konečně je tady jedna pořádná výstava!“, říká Radek Klimeš. Jejich stánek byl neustále v obležení a největším triumfem na expozici DK auto-moto s.r.o. byl letos nový Triumph Scrambler 1200.
Petr Portužák – Ducati – Pátek předčil očekávání
Ducati letos na veletrh přišlo s novinkou XDIAVEL, modelem, kterému se říká „cruiser“. Pro Ducati je tato kategorie zcela nová a je prý výzvou, se kterou se velmi obstojně popasovali. Jinak jsou pro ně veletrhy již samozřejmostí. „Nejvíce mne zaujala návštěvnost, byla obrovská. Všechna očekávání předčil pátek a zájem o motocykly obecně,“ sdělil Petr Portužák, vedoucí servisu a také prodejce značky. Potvrdil, že se rozhodně příští rok chystají na Motosalon do Brna.
Martin Šrámek – Royal Enfield – Měli jsme oficiální českou premiéru
Veletrh je vždy příležitostí uvést nový produkt na trh a toho skvěle využila firma Vintage Garage s.r.o.. Na tiskové konferenci první den představila oba zcela nové dvouválcové modely Interceptor INT 650 TWIN a Continental GT 650 TWIN. „Je to česká premiéra, která navazuje na zahájení prodeje obou nových modelů na celoevropském trhu. Jsou to revoluční modely pro Royal Enfield a předznamenávají novou éru prodeje, zejména na západních trzích,“ řekl Martin Šrámek. Víte, že značka Royal Enfield vyrobila svůj první motocykl již v roce 1901 a do dnešní doby nebyla nikdy výroba přerušena?
Ondřej Metela – MV AGUSTA – Jsme unavení, ale spokojení
Značka MV Agusta je na pražském Motosalonu poprvé, přesto její zástupci nápor návštěvníků velice dobře zvládli. „Máme hezčí stánek, větší stánek, organizace byla na jedničku, líbí se nám pozice stánku,“ pochvaloval si veletrh Ondřej Metela, spoluvystavovatel značky MV Agusta. „Všichni byli ukáznění, nelezli na motorky v limitovaných edicích, na které neměli, za mě je to prostě super,“ dodal Metela a přiznal, že jsou sice unavení, ale především, že jsou spokojení.
David Vantuch – Čezeta – Na veletrhu jsme pronajali na 400 Čezet
Jubilejní Motosalon byl velkou premiérou i mediálním boomem pro elektroskútry Čezeta 506, tedy sériovou řadu tří moderních modelů s nestárnoucím designem populárního „prasete“! „Je to úplně nový model, který se čtyři roky vyvíjel. Žádná součástka není použitá z původního modelu a pořád to držíme. Jsme poslední česká historická firma, která vyrábí v Čechách,“ říká David Vantuch, sales manager pro ČR a SR. „Spustili jsme možnost pronajímání Čezet a v tuto chvíli máme zaregistrováno z veletrhu zhruba 400 zájemců. Chceme, aby Čezeta mezi lidmi jezdila,“ doplnil.
Martin Rigó, Norton, UM, Moto Morini, Zontes – Lidé už naše značky znají
„Celkově mě překvapil zájem lidí, že už znají Nortony a vědí, co od nich očekávat i to, že zastupujeme čtyři značky včetně Moto Morini. Už jsme nemuseli vysvětlovat lidem co je UM, už znali modely i motorky. Nejvíce nás překvapila novinka Zontes, měla opravdu obrovský ohlas od lidí. Předpokládali jsme, že návštěvnost bude ve čtvrtek slabší, ale byl docela silný, a to bylo fajn. Pátek byl tak „akorát“, no a víkend byl krizový. To jsme spíše bránili motorky, než se snažili dát k nim výklad,“ s úsměvem zhodnotil Martin Rigo z firmy MR43, která značky zastupuje.
Ondřej Horyna, BCE – Výstavnictví má stále svůj smysl
Na stánku BCE, s.r.o. se návštěvníci mohli seznámit novinkami na poli rekreačních a dopravních tří i čtyřkolových prostředků. „Ohlasy jsou úžasný,“ s nadšením pronesl Ondřej Horyna, zástupce firmy, a pochválil jak organizaci, tak hojnou návštěvnost. „Návštěvníci jsou mile překvapení, když vše vidí naživo, protože na internetu studiové fotky nepopisují reálnou podobu a mají úplně jinou představu. Přijdou sem a slyšíte, wow, to je mnohem větší, než jsem si myslel. Výstava dává stále smysl. Když bychom to prodávali přes internet, půlka lidí si nic nekoupí…,“ poznamenal Horyna.
Vladimír Přibyl – Yshop – Nejveselejší je vždy cesta domů
„Návštěvnost byla příliš veliká. Ale ne, to my tak říkáme z legrace, my jsme rádi,“ říká Vladimír a připomíná: „Všichni řeší jen motorku, ale na cestě je nejdůležitější to, co máte na sobě.“ A protože nejlépe vám poradí ten, kdo sám jezdí, prozradíme vám, že jeho nejdelší cesta vedla 12.500 km napříč Austrálií a zpátky, za nejnebezpečnější trasu považuje Bolívii, kde právě stávkovali horníci a nejveselejší je pro něj vždy cesta domů.
Peter Knobloch, 3D Tiskárna, majitelé ochranné známky Böhmerland – Ohlasy byly velmi pozitivní a zájem obrovský
„Původně jsme měli v plánu zúčastnit se Motosalonu až v příštím roce po homologaci připravovaného motocyklu. Stále jsme ale váhali s finální podobou, takže jsme se rozhodli představit možné vizualizace na letošním ročníku. Velice nás překvapilo, že ohlasy návštěvníků i odborné veřejnosti byly natolik pozitivní. Na základě hlasování jasně zabodovala retro varianta. Mnoho lidí nám říkalo, že přijelo na Motosalon vyloženě kvůli značce Böhmerland. Naši účast podpořilo i to, že motocykl byl součástí vizuálu veletrhu. Ohromný zájem byl i ze strany novinářů.“
Barbora Vágnerová – VÁGNER sport
„Z účasti na veletrhu jsme nadšení, akce se velice vydařila. Počasí bylo přiměřené k době konání výstavy. Protože se v sobotu kvůli vysoké návštěvnosti dveře do haly netrhly a my jsme měli stánek u dveří, tak jsme si museli jít koupit ponožky,“ směje se Barbora Vágnerová.