Dvacetiletý Londýňan George Russell zatím předvádí ukázkovou kariéru. Minulý rok se stal mistrem formule GP3, již před měsícem mu Mercedes zajistil kokpit Williamsu Formule 1 pro rok 2019 a v Abů Dhabí za tuto důvěru poděkoval ziskem titulu ve Formuli 2.
Český tým Charouz Racing Systems zakončil svůj první rok v tomto šampionátu velmi uspokojivě: Fuoco vyhrál nedělní sprint a Delétraz bodoval v obou závodech.
Trénink a kvalifikace:
Russell si připravil mečbal
Po příliš dlouhé, 2měsíční přestávce, která vydatně snížila již beztak chabý zájem o „malou sestru Formule 1“, se týmy Formule 2 sešly k poslednímu podniku sezony na okruhu Yas Marina. Výchozí pozice ohledně boje o titul mistra byla relativně jasná: Britský chráněnec Mercedesu George Russell (ART) měl ohromný náskok 37 bodů na Anglo-Thajce Alexandra Albona (DAMS). Že se budoucí jezdec Williamsu-F1 stane následníkem Charlese Leclerca tedy bylo za normálních okolností pouhou formalitou.
Své ambice Russell, kterému rýpalové kvůli jeho podivnému zevnějšku přezdívají „Pulec“, podtrhl již ve volném tréninku v pátek dopoledne. Byl nejrychlejší před Charouzovým jezdcem Antoniem Fuocem a Lucem Ghiottem (Campos). Že Charouz Racing System bude mít pro retortní dráhu v Arábii dobré nastavení, dokázal Louis Delétraz 7. časem, zatímco nováček Daniel Ticktum předvedl jak tvrdým oříškem Formule 2 je: Talent juniora Red Bullu zatím stačil jen na poslední čas.
Před hrstkou přítomných diváků (asi se jednalo o členy ochranky) se o postavení na startu jelo za večerní tmy. Úvodem session se potvrdilo, že kvalifikační pneumatiky vydrží jen jediný, první, ostrý pokus a ten se nejlépe povedl Nizozemci Nyckovi de Vriesovi (Prema Theodore) před Nicholasem Latifim (DAMS). Russell byl 3. před jeho jediným konkurentem o titul Albonem. Za nimi se před přezutím na čerstvou sadu gum seřadili Arťjom Markelov (Russian Time), Lando Norris (Carlin), a překvapivě rychlý Tadasuke Makino (Russian Time). Fuoco s Delétrazem zajeli slibný 8. a 10. čas.
O pole-position mělo rozhodnout závěrečných 5 minut seance a George Russell znovu předvedl, že je jednoduše nejlepším pilotem ročníku: Rozhodně zlepšil svůj čas a zajistil si vedle prvního místa na startu i další 4 body. Ze 2. pozice směl v sobotu vyrazit de Vries před Latifim, Markelovem, Aitkenem a tentokrát rychlejším z českých Charouzových jezdců Delétrazem. Antonio Fuoco se musel spokojit se 13. časem, hned před debutantem Ticktumem a Albon „zazdil“ svou poslední teoretickou šanci na boj o titul 8. místem.
Sobotní závod:
Následník Charlese Leclerca na trůnu mistra F2 se jmenuje George Russell
Ani nastávající duel o titul mezi dvěma budoucími hvězdami F1 (Albonův postup do kokpitu Tora Rossa závisí pouze od rozhodnutí manažementu Micka Schumachera) neudržel „arabské fandy motorsportu“ na tribunách a předposlední závod sezony F2 byl „závodem duchů“. Těžko říci, zda právě tento latentní nezájem publika rušil Russella v koncentraci – Nyck de Vries reagoval na startovní signál Charlieho Whittinga mnohem lépe a ujal se vedení před Russellem, Markelovem, Delétrazem a Norrisem.
Závodilo se ale beztak jen několik sekund. Oba vozy stáje DAMS zůstaly na startu stát a zatímco se Albonovi všichni dokázali vyhnout, torpédovali Maini a Fukuzumi vůz Kanaďana Latifiho. Startovní rovinka byla poté plná trosek a vozy se seřadily na 6 kol za Safety Carem. O titulu tím bylo rozhodnuto v Russelův prospěch, protože se Albon mohl zařadit až na chvostu pole.
O změny pořadí se brzy po re-startu postaraly výměny pneumatik. Tým ART reagoval o něco lépe, než Prema-Theodore a Russell mohl de Vriese vystřídat ve vedení. Za nimi znělo pořadí Markelov, Norris a Delétraz. Nový šampion Russell poté několika rekordními koly ukázal de Vriesovi, kdo je pánem v domě a dojel si pro čisté vítězství. Za ním si závod nejlépe rozvrhl zkušený Markelov. V zábavných duelech nejdříve porazil Norrise a těsně před koncem i de Vriese. Za budoucím jezdcem McLarenu-F1 Norrisem a Italem Ghiottem dojel Delétraz na dobré 6. pozici, druhý Charouzův vůz dovedl Fuoco do cíle před Merhim, Makinem a Aitkenem jako 7.
Daniel Ticktum dokázal, že se nestal vicemistrem Evropy F3 náhodou a dojel si hned při debutu ve Formuli 2 pro 11. místo. Škoda, že Helmut Marko svého chráněnce roku 2019 „schová před konkurencí“ ve Formuli Nippon.
Výsledek:
- George Russell, ART
- Arťjom Markelov, Russian Time
- Luca Ghiotto, Campos
- Nyck de Vries, Prema-Theodore
- Lando Norris, Carlin
- Louis Delétraz, Charouz
- Antonio Fuoco, Charouz
- Roberto Merhi, Campos
- Tadasuke Makino, Russian Time
- Jack Aitken, ART
Nedělní sprint:
Ohledně celkového hodnocení šampionátu v posledním závodě sezony „již o moc nešlo“, jezdci a týmy se ovšem do posledního metru mistrovství musí prezentovat v nejlepším a konkurenceschopném světle. Vždyť už teď jde o to, najít si potentní sponzory a sestavu pro ročník 2019 a nepsaný zákon motorsportu zní, že „lidé si pamatují jen výsledek posledního závodu“.
Po startu v neděli dopoledne si evropští fandové před televizory (tribuny kolem trati byly zase jednou žalostně prázdné) nejlépe pamatovali Charouzova pilota Antonia Fuoca, který do první zatáčky dosprintoval jako první před polemanem Merhim. Z prvního divokého kola se za nimi vrátili Norris, de Vries, Russell a Delétraz. Ital s visáží mladého Enza Ferrariho poté dokázal téměř celý závod soustředěně udržovat svůj 1-2sekundový náskok na Merhiho. Vstříc mu při tom přišla skutečnost, že u nikoho nefungoval systém DRS, což brutálně předvedlo, jak „povedenou“ konstrukcí Dallara-F2 je: prakticky se s ní nedá předjíždět! Fuoco tedy po 21 kolech dojel pro druhé vítězství stáje Charouz v této třídě a jistě doufá, že tím zachránil svůj status juniora Ferrari. Formule 2 si zasloužila zajímavější průběh svého finále, nezáživný „husí pochod“ za vítězem „opepřili“ jen Markelov svými pravidelnými výlety mimo trať a Norris povedeným předjetím Merhiho v posledním kole. Nic to ovšem neubralo výbornému závěru sezony českého týmu Charouz, který podtrhl Louis Delétraz 6. místem.
Výsledek:
- Antonio Fuoco, Charouz
- Lando Norris, Carlin
- Roberto Merhi, Campos
- George Russell, ART
- Nyck de Vries, Theodore-Prema
- Louis Delétraz, Charouz
- Arťjom Markelov, Russian Time
- Alexander Albon, DAMS
Konečný stav šampionátu Formule 2 roku 2018:
- George Russell 285 b.
- Lando Norris 219 b.
- Alexander Albon 212 b.
- Nyck de Vries 202 b.
- Arťjom Markelov 186 b.
- Sergio Sette-Camara 164 b.
- Antonio Fuoco 141 b.
- Luca Ghiotto 111 b.
- Nicholas Latifi 91 b.
- Louis Delétraz 74 b.
Konečné pořadí týmů Formule 2 roku 2018:
- Carlin 383 b.
- ART Grand Prix 350 b.
- DAMS 303 b.
- RUSSIAN TIME 234 b.
- PERTAMINA PREMA Theodore Racing 231 b.
- Charouz Racing System 215 b.
- Campos Vexatec 132 b.
- MP Motorsport 61 b.
- BWT Arden 58 b.
- Trident 37 b.
Text a foto: Roman Klemm